Telefonisch reserveren?

013 744 02 13

ma - vr: 9.00 - 17.30u zaterdag: 10.00 – 14.00u

U bevindt zich hier: Home » Praktisch » Auto
gastronomie denemarken

Auto rijden in Denemarken


Benzine en tankstations

Overal in Denemarken zijn volop tankstations waar naast diesel en superbenzine ook loodvrije benzine (Blyfri) verkrijgbaar is.

LPG is echter niet zo uitgebreid verkrijgbaar als in Nederland en België! Er zijn slechts een beperkt aantal stations waar ze LPG verkopen. Voor het tanken van LPG is een speciaal tussenstuk nodig en is kosteloos te gebruiken bij de LPG-stations.

De meeste tankstations zijn van 's ochtends 07.00/08.00 uur tot 's avonds 20.00/22.00 uur geopend. 's Nachts kunt u gebruik maken van de benzineautomaten waarover de meeste tankstations beschikken.


Parkeren

In Denemarken worden parkeerverboden met speciale borden aangegeven. De tijden staan in het zwart (doordeweekse uren), in het zwart tussen haakjes (voor zaterdag) en in het rood tussen haakjes (zondag). De Nederlandse parkeerschijf geldt ook in Denemarken. Verder zijn er in grote steden vaak parkeergarages waar u langer kunt staan.

Parkeren: in het centrum van Kopenhagen mag u maximaal één uur achtereen parkeren (is niet met borden aangegeven).


Verkeersinformatie

Verkeersinformatie Centrum Denemarken:
Tel: (+45) 70 10 10 40

Dit nummer is het hele jaar door te bereiken, 24 uur per dag. Een relatief nieuw verschijnsel in Denemarken zijn de ‘welkomst-servicecentra'langs de snelwegen in het land. Automobilisten kunnen er terecht voor toeristische- en verkeersinformatie en soms ook voor veerdienst- en accommodatieboekingen.


Verkeersregels

De verkeersregels in Denemarken zijn vrijwel identiek aan de verkeersregels in Nederland. Toch zijn er enkele afwijkingen.


Afwijkende verkeersreges

Overdag moeten alle auto's en motoren dimlicht voeren. Parkeren: in het centrum van Kopenhagen mag je maximaal één uur achtereen parkeren (is niet met borden aangegeven). Sleep-regel: slepen is toegestaan met een maximumsnelheid van 30 km/h (op de autosnelweg tot de eerste afslag). Gebruikmaken van een sleepkabel die maximaal 4 meter lang is. Is de sleepkabel langer dan 2 meter, dan moet in het midden een wit doek of een licht worden aangebracht.

Alcohol:
Denemarken heeft net als Noorwegen en Finland een maximum toegestaan alcoholpromillage van 0,5

De maximumsnelheid
Binnen de bebouwde kom: 50 km/h, buiten de bebouwde kom: 80 km/h, op autosnelwegen: 130 km/h (auto met aanhanger/caravan: 80 km/h).

Verkeersboetes
• Tot 20 procent te hard: gewone weg DKK 500 (ca. € 67 euro), snelweg DKK 500 (ca. € 67)
• 30 tot 39 procent te hard: gewone weg DKK 1500 (ca. € 202), snelweg DKK 1500 (ca. € 202)
• 50 tot 59 procent te hard: gewone weg DKK 1500 (ca. € 202), snelweg DKK 2000 (ca. € 269)
• 90 tot 99 procent te hard: gewone weg DKK 3000 (ca. € 404), snelweg DKK 3000 (ca. € 404)
• Overtreden inhaalverbod/overschrijden doorgetrokken witte streep: DKK 750 (ca.101 euro).
• Rijden zonder veiligheidsgordel: DKK 150 (ca.€ 20).
• Geen voorrang verlenen: DKK 1500 tot 2000 (ca. € 202 tot € 269).
• Door rood licht rijden: DKK 750 tot 1000 (ca. € 101 tot ca. € 135).
• Rijden onder invloed: tot 0,5 promille toegestaan. Daarboven DKK 4000 tot 40.000 (ca. € 538 tot ca. € 5380), afhankelijk van brutojaarinkomen. Eventueel plús rijverbod/gevangenisstraf.
• Parkeerboete: DKK 450 (ca. € 60).

Nieuwe wegen
De E45 is klaar. Je kunt vanaf de Duits-Deense grens nu helemaal over de autosnelweg naar Frederikshavn (veerboot naar Noorwegen en Zweden) rijden.
De E20 is ook helemaal klaar. Deze snelweg loopt vanaf Esbjerg via Odense naar Kopenhagen. 

Wegennet

Van het Deense wegennet, met een totale lengte van ruim 71.951 km, bestaat 1.009 km uit autosnelweg, met als belangrijkste routes de E45 (noord-zuid) in Jutland, de E20 (oost-west) en de E47/E55 (noord-zuid) op Seeland.

In overweging zijn de aanleg van een snelweg van Kopenhagen naar Frederikssund (ongeveer 25 km) en een uitbreiding van de ringweg bij Kopenhagen van vier naar zes banen. Op wat langere termijn wordt verwacht dat alle snelwegen in de Kopenhagen-regio worden uitgebreid van vier naar zes banen. Als u in de auto stapt, moet u erop letten dat u tenminste autogordelgordels draagt en uw lichten aan heeft (ook overdag). Verder moet u er ook voor zorgen dat u een gevarendriehoek in de auto hebt liggen. Het wegennet is feilloos aangesloten op bruggen en verschillende veerdiensten, zodat er sprake is van een goede verbinding door heel Denemarken. Ook de vele provenciale wegen zijn in Denemarken van goede kwaliteit. Let op uw snelheid, want de Denen zijn hier heel streng in.

Verkeers- en brugverbindingen spelen een belangrijke rol in het Deense verkeer. Tussen 1966 en 1986 werden 20 grote bruggen gebouwd.In 1997 werd een 20 km lange brug-tunnelverbinding geopend voor het trein- en autoverkeer tussen de eilanden Funen en Seeland. Er zijn veerbootverbindingen met Zweden, Noorwegen, Duitsland en Groot- Brittannië.

De Deense infrastructuur voor transport krijgt de komende tijd zeer veel aandacht Daarom is onderhoud en vernieuwing van de bestaande infrastructuur een belangrijk onderdeel van het investeringsprogramma voor de komende jaren. Er is echter ook ruimte voor de aanleg van nieuwe wegen, spoor- en metrolijnen in de regio van Kopenhagen.


Wegen

In de periode 2001-2010 zal in totaal 26,5 miljard Deense kroon (3,5 miljard euro) uitgegeven worden aan de aanleg van nieuwe wegen en spoorverbindingen. Voor ruim 11 miljard Deense kroon (1,4 miljard euro) aan projecten zijn de werkzaamheden al gestart of zijn de beslissingen al genomen. 6 miljard Deense kroon (0,8 miljard euro) zijn gereserveerd voor de mogelijke aanleg van een vaste verbinding over de Fehmarn Belt. Voor de besteding van de rest van het geld (9,5 miljard Deense kroon, 1,3 miljard euro) moeten nog politieke besluiten worden genomen.

De longlist van projecten telt veel kleinschalige projecten. De volgende projecten zijn groter en interessanter:
• De aanleg van de resterende deeltrajecten van de verbinding tussen Vejle en Herning (1.100 miljoen Deense kroon/146 miljoen euro);
• De uitbreiding van de snelweg Odense - Middelfart (1.000 miljoen Deense kroon/133 miljoen euro);
• De aanleg van een nieuwe snelweg van Kopenhagen naar Frederikssund (712 miljoen Deense kroon/95 miljoen euro);
• De uitbreiding van een deeltraject van de snelweg tussen Kopenhagen en Holbæk.

Klik hier om terug te gaan naar Praktisch»